Safrane Klub Polska Strona Główna
 FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum


Poprzedni temat «» Następny temat
Napęd quadra w Renault Safrane - dyskusje
Autor Wiadomość
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2010-08-01, 10:54    

Daroot napisał/a:
Zgadza sie, tak działa mechanizm różnicowy - ale to by przeczyło zasady pracy sprzegla wiskotycznego w tym przypadku.

Niekoniecznie. Jeśli odpinam wał za wisko to mechanizm różnicowy przekaże napęd właśnie na sprzęgło wiskotyczne które w tym wypadku wiruje bez żadnych oporów. Gdy mam wał zapięty opór stanowi tylna oś. Oczywiście to zgadywanie ale tak może być. Pewnie w terenówce jest łatwiej ze względu na blokady dyferencjałów. Przeszukując fora trafiłem na parę postów w których autorzy opisują wrażenia z jazdy bez wału.
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Daroot
Nałogowiec
Grażyna zrób mnie kapuczina


Safrane ph: ałem całe życie
Rocznik: b
Pojemność: c
Wersja wyposażenia: d
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 608
Wysłany: 2010-08-01, 11:23    

Darek napisał/a:
Daroot napisał/a:
Zgadza sie, tak działa mechanizm różnicowy - ale to by przeczyło zasady pracy sprzegla wiskotycznego w tym przypadku.

Niekoniecznie. Jeśli odpinam wał za wisko to mechanizm różnicowy przekaże napęd właśnie na sprzęgło wiskotyczne które w tym wypadku wiruje bez żadnych oporów. Gdy mam wał zapięty opór stanowi tylna oś. Oczywiście to zgadywanie ale tak może być. Pewnie w terenówce jest łatwiej ze względu na blokady dyferencjałów. Przeszukując fora trafiłem na parę postów w których autorzy opisują wrażenia z jazdy bez wału.


Ale widzisz - wychodzimy z założenia że napęd na tylne koła jest tylko przekazywany przy różnicy obrotów między przednimi a tylnymi kołami.
Wtedy "usztywnia" się sprzegło wiskotyczne i napęd jest 4x4.

Natomiast teoretyzując, jeśli nie mamy wału, to również występuję różnica na sprzęgle wiskotycznym, gdyż nie jest napędzane od strony tylnego mostu. I od razu wisko się znowu usztywnia.

Natomiast tutaj tak się nie dzieje, co by wskazywało że powyżej tych 7km/h jest stały napęd 4x4, a przy uślizgu przednich kół jest przekazywany większy procent mocy na tylne koła.
Kiedyś gdzieś trafiłem info że normalnie jest 60/40.
Może w przypadku poślizgu przednich kół wisko usztywnia się na tyle że spina je na 40/60 ?

Wydaje mi sie być to bardzo mozliwe, skoro w pewnym przypadku tyłem safrany zaczyna bardzo mocno obracać, jakby to była tylnonapędówka.

p.s. bardzo podoba mi się ta dyskusja
 
 
Daroot
Nałogowiec
Grażyna zrób mnie kapuczina


Safrane ph: ałem całe życie
Rocznik: b
Pojemność: c
Wersja wyposażenia: d
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 608
Wysłany: 2010-08-01, 22:40    

Dobra, po przeczytaniu setek stron w internecie, dwóch dniach szukania, wydaje mi się, podkreślam - wydaje mi się, że napęd w safranie 4x4, jest przekazywany poprzez centralny dyferencjał epicykliczny, ze sprzęgłem wiskotycznym.
Czyli auto ma 3 mechanizmy róznicowe. Stały, nierozłączny napęd na obydwie osie. Przełożenie PRAWDOPODOBNIE to 60/40.

Centralny dyferencjał może być zblokowany przy poślizgu przednich kół i przenosi wtedy większą moc na tylne koła. Odpowiedzialne jest za to sprzęgło wiskotyczne.

Jest to identyczny napęd jak w starszych subaru impreza. Bodajże od 99r tam już zaczęli elektronicznie sterować i kontrolować dyfrem.

Jeżeli ktoś ma inne pomysły to zapraszam do dalszej dyskusji Wesoly
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2010-08-02, 18:05    

Daroot napisał/a:
Dobra, po przeczytaniu setek stron w internecie, dwóch dniach szukania, wydaje mi się, podkreślam - wydaje mi się, że napęd w safranie 4x4, jest przekazywany poprzez centralny dyferencjał epicykliczny, ze sprzęgłem wiskotycznym.

To jest zgadywanie. Szczególnie że trudno znaleźć definicję słowa "epicykliczny" . Oczywiście użytkownicy starszych Subaru borykają się z tymi problemami co i Ty. Jak wprowadzić auto w poślizg samym gazem skoro tylna oś przy wisko NIGDY nie będzie kręcić się szybciej od przedniej. Wesoly
Daroot napisał/a:
Czyli auto ma 3 mechanizmy róznicowe. .

Zgadza się w końcu sprzęgło wiskotyczne to również rodzaj mechanizmu różnicowego
Daroot napisał/a:
Stały, nierozłączny napęd na obydwie osie.

Nie wiem czy można to tak ująć skoro twierdzisz że tył łapie dopiero powyżej 7km/h
Daroot napisał/a:
Przełożenie PRAWDOPODOBNIE to 60/40

Wydaje mi się że ideą sprzęgła wiskotycznego jest rozdział siły napędowej 50/50 ale może czegoś nie doczytałem
Daroot napisał/a:
Centralny dyferencjał może być zblokowany przy poślizgu przednich kół i przenosi wtedy większą moc na tylne koła. Odpowiedzialne jest za to sprzęgło wiskotyczne.

Oczywiście ale nie można tu mówić o blokadzie. Jeśli przód ma poślizg (obraca się szybciej) to tył poprzez wisco stara się go dogonić. Stąd wrażenie że tylne koła mocniej pracują.

Moim zdaniem laika przeciw dyfrowi epicyklicznemu przemawiają dwie rzeczy:
Pierwsza to fakt że każdy z producentów aut stosuje własne rozwiązania napędu 4x4, więc nie widzę powodu dlaczego Renault miałoby coś ściągać od Subaru
Druga łączy się częściowo z pierwszą. Subaru robi raczej rajdówki więc ich systemy są robione pod tym kątem. Safrane bez względu na moc silnika to jednak limuzyna gdzie stawia się na komfort podróżowania. Jeśli Renault miałoby skorzystać z czyiś rozwiązań to wybór padłby na auto podobnej klasy.
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Daroot
Nałogowiec
Grażyna zrób mnie kapuczina


Safrane ph: ałem całe życie
Rocznik: b
Pojemność: c
Wersja wyposażenia: d
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 608
Wysłany: 2010-08-02, 18:38    

Sprzęglo wiskotyczne to nie mechanizm różnicowy. To znaczy jest w przypadku gdy jest dołączana tylna oś i nie ma centralnego mechanizmu różnicowego. W biturbo jest i centralny napęd róznicowy i sprzęgło wiskotyczne.

Na tym zdjęciu poniżej, widoczny jest z lewej strony główne koło napędowe, z prawej strony mechanizm różnicowy przedniej osi, a z tyłu widoczny centralny mechanizm różnicowy (niekompletny).
http://picasaweb.google.c...953146855554450

Z kolei na tym foto, widać już obydwa mechanizmy różnicowe obok siebie:
http://picasaweb.google.c...952790927604002


Same sprzęglo wiskotyczne jest tutaj:
http://picasaweb.google.c...952820189402114


Tutaj na foto, widać jak to wygląda w jednej osi:
http://picasaweb.google.c...099820340097826

Do tego dochodzi reduktor kątowy, które przekazuje moc na tył:
http://picasaweb.google.c...394870418813234


Co do napędu subaru, nie wierzę że Renault skopiowało napęd od Subaru, natomiast obstawiam że te napędy działają na identycznej zasadzie.
Wątpię żeby w tamtych latach Renault decydowało się na tworzenie i testowanie nowych technologii.

Co mnie zastanawia to ten napęd na tył od 7km/h - czy nie jest tak że przy przelożeniu mocy 60/40 tylny napęd zacznie właśnie działa od pewnej prędkości?
Teoretyzując, gdy będzie przełożenie będzie 70/30 to może zadziałać dopiero od np 20km/h, a gdy przełożenie wynosi 50/50 to będzie działał od razu??

Będę miał trochę więcej czasu w pracy, to nakręcimy kilka filmików jak safrane zachowuje się na placu szutrowym.
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2010-08-02, 19:58    

Daroot napisał/a:
Sprzęglo wiskotyczne to nie mechanizm różnicowy

Oczywiście to taki skrót myślowy. Skoro mechanizm różnicowy niweluje różnice między kołami lub między osiami, a takie zadanie ma również sprzęgło wiskotyczne to można je nazwać w pewnym sensie mechanizmem różnicowym. Faktem jest również , że stosując wisko można zrezygnować z centralnego dyfra i tu zaczynają się schody dlaczego w Safi jest inaczej. Po co dawać centralny dyferencjał skoro służy on tylko przekazaniu napędu na tył a do likwidacji różnic w obrotach obu osi służy wisko.
Daroot napisał/a:
Wątpię żeby w tamtych latach Renault decydowało się na tworzenie i testowanie nowych technologii.

Dlaczego ?? dla mnie bardziej rewolucyjne jest regulowane zawieszenie niż napęd 4x4. Przecież lata 90 to nie tak znowu dawno. Audi ćwiczyło swój napęd już w latach 70
Daroot napisał/a:
Co mnie zastanawia to ten napęd na tył od 7km/h - czy nie jest tak że przy przelożeniu mocy 60/40 tylny napęd zacznie właśnie działa od pewnej prędkości? .

Wydaje mi się że tu ujawnia się jedyny mankament sprzęgła wiskotycznego czyli opóźnienie w przekazaniu napędu.
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2010-08-05, 19:44    

Widzę że temat na redowym nie wzbudził zainteresowania wśród użytkowników 4x4. Miłościwie wam panujący wkleił parę tekstów z których nic nie wynika. Potwierdziło się jedynie to, że możesz zapomnieć o hamowaniu ręcznym. W pierwszym tekście jest wyraźnie napisane że duża różnica obrotów między przednią a tylną osią spowoduje przegrzanie i zniszczenie sprzęgła wiskotycznego. Można tam również wyczytać że Safrane 4x4 nie można holować z uniesioną jedną osią, co wskazuje wyraźnie, że wysprzęglenie nic nie daje i wisko wciąż pracuje.
Dwa środkowe teksty opisują zachowanie napędu 4x4 oraz samego wisko ale o tym jest pełno w necie i to po polsku Wesoly
Dość interesujący jest tekst z francuskiej gazetki. Wynika z niego że w trudnych warunkach na pierwszym i wstecznym biegu można zablokować tylny dyfer. Nie wiem czy dobrze to sobie przeczytałem ale wygląda na to, że realizuje się to jakimś guzikiem Zdziwiony Zdziwiony Zdziwiony

P.S Tak sobie pomyślałem, że to co Ty nazywasz centralnym dyferencjałem może być skrzynią rozdzielczą (podobne rozwiązanie stosowano w starej Vectrze i Calibrze). W niej jest realizowany procentowy rozdział napędu.
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Daroot
Nałogowiec
Grażyna zrób mnie kapuczina


Safrane ph: ałem całe życie
Rocznik: b
Pojemność: c
Wersja wyposażenia: d
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 608
Wysłany: 2010-08-05, 21:21    

Blokada tylnego dyferencjału jest i działa tylko na wstecznym i pierwszym biegu. U mnie to działa - jest przycisk przy dźwigni zmiany biegów.

Jest pompka która wytwarza ciśnienie lub pobiera podciśnienie z silnika. Przy dyfrze z tyłu jest wysprzęglik ciśnieniowy który wychyla się lub chowa i załącza blokade dyfra.

Przez nieodpowiednie podłączenie, zblokowało mi tylną oś - to na asfalcie nie mogłem skręcić, koło przeskakiwało, zrywał przyczepność - wiadoma sprawa - obydwa kręciły się identycznie.

Muszę poczytać o tym procentowym rozdziale napędu.
Co do ręcznego, to zgadza się - jeśli chcę pojeździć - to nie ma co używać go podczas jazdy. Zresztą to nie jest rajdówka, tylko docelowo miało być dostojne auto.
 
 
Goalkeper 
Nałogowiec
Kamikaze Boski Wiatr


Safrane ph: Była II
Rocznik: Była 09/97
Pojemność: Była 2.2 dT
Wersja wyposażenia: Była RXE
Typ pojazdu: B54G
Typ silnika: G8T740
Pomógł: 19 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 1569
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2010-08-05, 22:10    

Daroot jak już chcesz wykorzystać coś w podobie do ręczniaka to proponuję przed wejściem w zakręt targnąć kierownicą w przeciwnym kierunki a następnie szybko skontrować w przeciwną i sandał, manewr targnięcia kierownicą spowoduję, że tył stanie się lekko bezwładny i będzie próbował lecieć jak worek ziemniaków.
_________________
Gość, Ty i Renia i cały świat się zmienia

http://bagaznikidoauta.pl/
 
 
 
Daroot
Nałogowiec
Grażyna zrób mnie kapuczina


Safrane ph: ałem całe życie
Rocznik: b
Pojemność: c
Wersja wyposażenia: d
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 608
Wysłany: 2010-08-05, 22:16    

Goalkeper napisał/a:
Daroot jak już chcesz wykorzystać coś w podobie do ręczniaka to proponuję przed wejściem w zakręt targnąć kierownicą w przeciwnym kierunki a następnie szybko skontrować w przeciwną i sandał, manewr targnięcia kierownicą spowoduję, że tył stanie się lekko bezwładny i będzie próbował lecieć jak worek ziemniaków.


Goli, składać auto przed zakrętem na szutrze w miarę potrafię, ale tutaj nie chodziło mi o to. Bardziej myślałem o ciasnym nawrotach, ale tak jak pisałem - to nie jest rajdówka i nie będę go w ten sposób męczył.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna

Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 15