Safrane Klub Polska Strona Główna
 FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum


Poprzedni temat «» Następny temat
Napęd quadra w Renault Safrane - dyskusje
Autor Wiadomość
Daroot
Nałogowiec
Grażyna zrób mnie kapuczina


Safrane ph: ałem całe życie
Rocznik: b
Pojemność: c
Wersja wyposażenia: d
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 608
Wysłany: 2010-07-29, 15:19    Napęd quadra w Renault Safrane - dyskusje

Zgodnie ze wskazówkami z Racing Forum i tego tematu:
http://www.racingforum.pl...showtopic=79125
zadaję pytanie tutaj - może mi pomożecie.



Witam.
Próbuję dowiedzieć się coś o moim samochodzie - konkretnie o napędzie.
Wiem jak działa w moim samochodzie sprzęgło wiskotyczne. Znajduje się ono w skrzyni biegów. Z tego co już wiem załącza się ono od 7km/h i to by się zgadzało, gdyż jak podniosłem całe auto na stojaki i odpaliłem, to na wolnych obrotach na pierwszym biegu obraca się tylko przód. Przy dodaniu gazu zaczyna łapać tył.

Bedąc na przeglądzie diagnosta najpierw wjechał przednimi kołami na rolki i koła się kręciły - potem tylnymi kołami i one się kręciły. I to wszystko działa.
Podczas ostrego ruszenia na szutrze - przód zrywa przyczepność i momentalnie zrywa je tył (powiedzmy po sekundzie).

Natomiast nie bardzo rozumiem czy ten napęd tylny działa cały czas czy tylko gdy przód zerwie przyczepność?

Dzisiaj na dużym placu szutrowym, rozpędziłem się do 50km/h (proszę się nie śmiać) i podczas skrętu zaciągnąłem hamulec ręczny - tyłem zarzuciło i od razu pedał do podłogi na drugim biegu - auto przednimi kołami zaczęło sypać piachem i czułem jak tył mnie zarzuca, tak że zrobiłem praktycznie 270 stopni.
Czyli zadziałał napęd na wszystkie koła?

Czytam i już głupieję od tych napędów - haldex, syncro, torsen - już się gubię i nie potrafię ustalić jaki napęd mam u siebie ??

I najważniejsze pytanie: czy podczas szybszej jazdy mogę "podpierać się" hamulcem ręcznym w celu zarzucenia auta? Jak dziala wtedy sprzęgło wiskotyczne i czy coś nie ulegnie rozpadowi?

p.s.jeśli post umieściłem w niewlaściwym dziale - proszę o przeniesienie
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2010-07-29, 18:56    

Darek część Twoich wątpliwości było już rozważanych na zlocie. Sam uczestniczyłeś w dyskusji.
Nie odpowiem Ci jaki dokładnie system zastosowano w Safrane ale na system Haldex to auto jest chyba za stare.
Patrząc na działanie sprzęgła wiskotycznego którego zasadą jest doprowadzenie do jednakowych obrotów osi przedniej i tylnej, hamowanie hamulcem ręcznym przy jednoczesnym wciskaniu gazu powinno skończyć się tragicznie dla tegoż sprzęgła Wesoly Oczywiście pod warunkiem że wcześniej nie skończy się tylny dyferencjał.
Wydaje mi się że Safrane 4x4 tak na prawdę ma napęd na jedną oś a tylko gwałtowne różnice prędkości obrotowej obu osi powodują załączenie napędu na wszystkie koła. Aby się o tym przekonać trzeba by postawić auto na kołki dodać gazu tak aby załączył się tylny most i zobaczyć czy przy osiągnięciu stałej prędkości tylna oś z czasem na chwilę się nie odłączy.
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Daroot
Nałogowiec
Grażyna zrób mnie kapuczina


Safrane ph: ałem całe życie
Rocznik: b
Pojemność: c
Wersja wyposażenia: d
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 608
Wysłany: 2010-07-29, 19:11    

Darek napisał/a:
Aby się o tym przekonać trzeba by postawić auto na kołki dodać gazu tak aby załączył się tylny most i zobaczyć czy przy osiągnięciu stałej prędkości tylna oś z czasem na chwilę się nie odłączy.


W sumie to dobrze kombinujesz Wesoly ale jak namierzaliśmy bicie w aucie to samochód stał na kołkach i na piątym biegu na wolnych obrotach auto sobie chodziło przez kilka minut. Słuchałem wtedy wszystkich możliwych odgłosów, bo miałem bicie gdzieś i wycie w skrzyni.

Nie zastanawiałem się wtedy nad samą zasadą pracy napędu, ale na 100% cały czas kręciły się wszystkie koła. Wszystkie 4 sztuki - ale wiem że to mechanizmy różnicowe z "rozpędu" się kręciły.
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2010-07-29, 20:53    

Zakładając że oś przednia jest osią napędową a tylna jest napędzana przez sprzęgło wiskotyczne to jest możliwe że obroty tylnej osi spadały tylko trochę i już załączał się napęd 4x4 stąd nie można było zauważyć znacznego spadku obrotów tylnych kół
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Goalkeper 
Nałogowiec
Kamikaze Boski Wiatr


Safrane ph: Była II
Rocznik: Była 09/97
Pojemność: Była 2.2 dT
Wersja wyposażenia: Była RXE
Typ pojazdu: B54G
Typ silnika: G8T740
Pomógł: 19 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 1569
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2010-07-30, 10:27    

A czy nie lepiej te wątpliwości rozwiać wykonując telefon do Dareczka730 ? On też ma Bi z napędem 4x4 (chyba każda miała). Odnośnie hamulca ręcznego to raczej nie można go używać jeżeli 4x4 działa cały czas, zresztą można to zauważyć oglądając rajdy WRC czy inne tego typu gdzie kierowcy do zarzucenia auta przy bardzo ostrych zakrętach czy nawrotach używają do tego właśnie napędu 4x4, najpierw idzie hamulec roboczy i już przy wchodzeniu w zakręt idzie sandał (czyt. gaz do dechy Wesoly ) na skręconych kołach. Ale wydaję mi się, że samochody przeznaczone do tego typu rajdów są wyposażone w (nie wiem jak to nazwać) system odłączania tylnego napędu w momencie zaciągania dźwigni hamulca ręcznego.
A tutaj coś z Wikipedii, z naciskiem na napęd 4x4, który zaznaczyłem tłustym drukiem

Cytat:
Dużo emocji budzi wersja Bi-Turbo z silnikiem 3.0 V6 o mocy 262 KM (w późniejszych rocznikach 268 KM) zaopatrzona w podwójną turbosprężarkę KKK 04 chłodzoną cieczą i olejem oraz stały układ napędowy typu 4x4 z blokadą mostu różnicowego na pierwszym i wstecznym biegu a także regulowanym pneumatycznym zawieszeniem. Model ten dysponuje przyspieszeniem 7,2s do 100km/h i prędkością maksymalną nieograniczoną przez żaden układ elektroniczny (potrafi się rozpędzić się do około 260km/h).


Chyba o to chodziło ? Wesoly
_________________
Gość, Ty i Renia i cały świat się zmienia

http://bagaznikidoauta.pl/
 
 
 
Daroot
Nałogowiec
Grażyna zrób mnie kapuczina


Safrane ph: ałem całe życie
Rocznik: b
Pojemność: c
Wersja wyposażenia: d
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 608
Wysłany: 2010-07-30, 12:22    

Goalkeper napisał/a:
A czy nie lepiej te wątpliwości rozwiać wykonując telefon do Dareczka730 ?


No tak, ale on tego nie wie... Juz nie raz rozmawialismy o tym, chyba nikt w PL tego nie wie... Wydaje mi się nieskromnie mówiąc że przez to iż rozbierałem to wszystko - w tej chwili ja wiem najwięcej, choć ciągle jest to kropla w morzu na temat napędu Biturbo.

Cytat:
stały układ napędowy typu 4x4 z blokadą mostu różnicowego na pierwszym i wstecznym biegu


No tak, sam to pisałem w wikipedii i edytowałem resztę wpisów na poprawne. To nic nie mówi.

Cytat:
Chyba o to chodziło ? Wesoly


No jednak nie do końca Wesoly

Zobaczcie to:
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2010-07-30, 13:25    

Już edytowałem
Na większości for jest napisane że nie powinno się używać ręcznego. Na stronach dotyczących subaru można poczytać jak kręcić bączki tylko gazem.
Auta rajdowe mają aktywne dyferencjały więc tam wszystkim steruje elektronika.
To wszystko nie odpowiada jednak na pytanie co siedzi w Safrane.
Darek dobierałeś się do tego sprzęgła ?
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Daroot
Nałogowiec
Grażyna zrób mnie kapuczina


Safrane ph: ałem całe życie
Rocznik: b
Pojemność: c
Wersja wyposażenia: d
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 608
Wysłany: 2010-07-30, 14:21    

Dzięki za edit.

Tak, rozbierałem skrzynię dokładnie i miałem w ręku całe sprzęgło wiskotyczne.
Tutaj jest kilka moich zdjęć:
http://picasaweb.google.c...ViskoPorowanie#

natomiast samo wisko po rozebraniu wyglada tak:

http://i67.servimg.com/u/...10/visco_12.jpg
http://i67.servimg.com/u/...10/disque12.jpg

Samego wisko nie rozbierałem, gdyż trzeba je wtedy uzupełnić specjalnym olejem.
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2010-07-30, 18:32    

Aaaa no to wszystko wiesz. Masz klasyczne, proste sprzęgło wiskotyczne. Ne jest to na pewno Haldex ani Torsen. Bardzo podobne jest do syncro, nie wiem tylko czy to nie jest po prostu niemieckie określenie na wisko.
Poniżej jest opis większości systemów 4x4 łącznie z tym stosowanym w renault scenic 4x4
http://www.awd.ee/viscous.html
Po lewej można wybrać rodzaj sprzęgła jak i również markę samochodu.

Poniższe linki to dość ciekawie opisane różne systemy
http://www.autogaleria.pl...read.php?t=3313
http://forum.tdi-tuning.pl/viewtopic.php?t=943

Twoje zdjęcia potwierdzają że posługiwanie się ręcznym przy tym typie napędu może mieć przykre następstwa dla sprzęgła
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Daroot
Nałogowiec
Grażyna zrób mnie kapuczina


Safrane ph: ałem całe życie
Rocznik: b
Pojemność: c
Wersja wyposażenia: d
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 608
Wysłany: 2010-07-30, 19:57    

Ale czy ten typ sprzegla wiskotycznego, powyzej tych 7km/h zalacza ten naped na stale czy wlacza tylna os tylko przy uslizgu przedniej osi?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna

Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 16