Safrane Klub Polska Strona Główna
 FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum


Poprzedni temat «» Następny temat
ABS w Safranch i jego działanie :)
Autor Wiadomość
Gość
[Usunięty]

Wysłany: 2008-12-08, 21:29    

Darek napisał/a:
tomi napisał/a:

warto zauwazyc ze abs nie jest systemem skracajacym droge hamowania - tylko umozliwiajacym ominiecie przeszkody podczas hamowania . w pewnych warunkach moze wydluzyc ( i to znaczaco ) droge hamowania ) . przeprowadzalem kiedys takie testy na sniegu - ten sam samochod z abs i odlaczonym absem ( odlaczony bezpiecznik abs ) - droga hamowania samochodu bez absu byla krotsza ( ale ni bylo mozliwosci sterowania nim podczas hamowania ).


No to nie do końca prawda
Po pierwsze to generalnie ABS zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania a możliwość gwałtownego manewru w jego trakcie to tylko "produkt uboczny"
Po drugie nawet nasi dziadkowie wiedzieli że w autach bez ABS najbardziej efektywne jest hamowanie pulsacyjne przerywane na moment przed zerwaniem przyczepności. Dziś to zadanie wykonuje za nas właśnie ABS nie pozwalając na poślizg a co za tym idzie jest to najefektywniejszy sposób hamowania. Nie wiem skąd takie wypaczone wyniki podczas Twojego testu być może przeoczyłeś fakt że przy ABS trzeba hamować pełną siłą. Nikt mi nie wmówi że auto ślizgające się stanie szybciej niż hamujące Wesoly no chyba że ktoś wozi ze sobą kotwicę Wesoly



nie masz racji - ABS powstal tylko i wylacznie po to aby umozliwic manewrowanie pojazdem podczas hamowania awaryjnego - to był powod a nie skutek.

co do przyczepnosci - tez tak nie jest - sprawa jest dosc skomplikowana ... kolo ma najwieksza przyczepnosc podczas ok 20-30 % poslizgu - to troche niezrozumiale ale tak wlasnie jest .

abs niestety ma duzy czas opoznienia ( pomiedzy fazom hamowania - zwolnieniem hamulca - i kolejnym hamowaniem ) - wynika to z jego konstrukcji ( bylo to poprawiane w kolejnych generacjach ukladu ale nadal nie jest idealnie ) - dlatego np firma VDO-SIEMENS opracowala nowatorski system zaciskkow hamulcowych umozliwiazjacy kilkukrotnie szybsza reakcje i duzo wieksza sile hamowania - wszystko po to aby kolo bylo caly czas na granicy przyczepnosci . niestety system jest narazie w fazie testow ( sa pewne watpliwosci bo jest on sterowany elektronicznie - i w razie awarii elektroniki nie ma hamulcow ... )
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2008-12-08, 21:52    

tomi napisał/a:

nie masz racji - ABS powstal tylko i wylacznie po to aby umozliwic manewrowanie pojazdem podczas hamowania awaryjnego - to był powod a nie skutek.
co do przyczepnosci - tez tak nie jest - sprawa jest dosc skomplikowana ... kolo ma najwieksza przyczepnosc podczas ok 20-30 % poslizgu - to troche niezrozumiale ale tak wlasnie jest .


No cóz to cytat z Wikipedii:
"ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem. Długość drogi hamowania pojazdu wyposażonego w system ABS w porównaniu do identycznego pojazdu bez tego systemu uzależniona jest od kilku czynników, takich jak: warunki zewnętrzne oraz umiejętności kierowcy."

I jeszcze tu:
"Technika hamowania

W samochodach bez systemu ABS kierowca musi starać się hamować tak, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Zbyt słabe hamowanie wydłuża drogę hamowania, a zbyt mocne prowadzi do utraty sterowności. Zaleca się, by przy konieczności silnego hamowania stosować hamowanie pulsacyjne. Hamowanie to polega na intensywnym wciśnięciu hamulca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znów silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczny samochodu, umożliwiając jego sterowanie.

Do tego należy sobie po prostu przetłumaczyć co oznacza skrót ABS i już jest pełna wiedza Wesoly

Zasada działania

Utrata sterowności samochodu podczas hamowania następuje gdy koła z co najmniej jednej osi samochodu przestają się obracać. Wówczas różnice sił hamowania na poszczególnych kołach wprawiają samochód w ruch prostopadły do kierunku ustawienia kół samochodu. By zapobiec temu zjawisku, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu (zatrzymywaniu) kół podczas hamowania. System naśladuje hamowanie impulsowe ale robi to znacznie dokładniej niż kierowca, gdyż pozwala na utrzymanie współczynnika poślizgu koła na poziomie 10-30 procent. Przy takich wartościach tego współczynnika sterowność pojazdu zachowana jest na satysfakcjonującym poziomie (koła wciąż mogą przenosić stosunkowo wysokie siły poprzeczne odpowiedzialne za sterowność), a jednocześnie współczynnik przyczepności jest zbliżony do wartości współczynnika przyczepności przylgowej (najwyższej osiągalnej dla danej nawierzchni), co pozwala na skrócenie drogi hamowania"
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Gość
[Usunięty]

Wysłany: 2008-12-08, 22:21    

nie widze tu sprzecznosci w stosunku do tego co napisalem ... Mruga

powtarzam - celem powstania absu bylo umozliwienie ominiecia przeszkody podczas gwaltownego hamowania ( kiedys ogladalem nawet wywiad z jednym z tworcow tego systemu i byl caly program o tym - byly nawet archiwalne firmy z mercedesem S )




podkreslam jeszcze raz - zadaniem absu nie jest skrocenie drogi hamowania !

jest bardzo duzo sytuacje w ktorych wydluza on droge i to znaczace ( czyt. np tabela na dole strony w wikipedii ) .

polskie drogi sa bardzo dziorawe i wyboiste - czesto jest na nich tarka ( szczegolnie w okolicy swiatel w miastach ) - w tych warunkach abs wydluza drge hamowania bardzo znaczac - kolo na wybojach podskakuje w wyniku czego mam krotsza stycznosc z podlozen ( niewielka sila mozna je zablokowac ) - abs w takim przypadku wykrywa ze kolo jest zablokowane i zmniejsza sile hamowania - czasem bardzo znaczaco ( bo kolo musi sie obracac ) - co powoduje wydluzenie drogi hamowania .

samochod bez absu w tych warunkach bedzie hamowal z pelna sila - cos po 1 spowoduje lepsze dociazenie przedniej osi , kola beda mogly hamowac na " szczycie tarki" ...


kolejny przykad to snieg , czy droga pokryta lisciami ( jesien ) - samochod bez absu przy zablokowancyh kolach tworzy przed opona warstwe sniegu/liscie - jest to snieg/liscie zgarniete sprzed opony - to powoduje ze pod samoa opona jest mniej sniegu/lisci dzieki czemu przyczenosc jest wieksza .
samochod z absem jedzi caly czas po swiezym sniegu/liscieach i ma duzo mniejsza przyczepnosc


o lodzie juz nie mowie - ktos powie - na lodzie samochod nie ma przyczepnosci - pewna przyczeonosc jest ( zalezy ona od stuktury lodu - moze bec wieksza lub mniejsza ) - z absem w takich warunkach nie ma hamowanie jest bardzo ograniczone a droga hamowania drastycznie rosnie ...



Droga hamowania przy zmianie prędkości 80-0 km/h
Zablokowane koła ABS
sucha jezdnia 45 m 32 m
śnieg 53 m 64 m
lód 255 m 404 m



nie jestem przeciwnikiem absu - jestem jego wielkim zwolennikiem - ale trzeba sobie zdawac sprawe z jego ograniczen i wad - tak aby jezdzic bezpieczniej w kazdych warunkach.
 
 
opawel 
Użytkownik

Safrane ph: byla I
Rocznik: 1994
Pojemność: 2.2
Wersja wyposażenia: RT
Wiek: 39
Dołączył: 01 Maj 2011
Posty: 11
Skąd: DKL
Wysłany: 2008-12-09, 00:01    

z ABS-em czy bez co za różnica jak depne po hamulcach to hamuje jak wlezie a jak chce coś ominąć to odpuszczę na chwile i jadę dalej kwestia umiejętnej jazdy:P
 
 
Bieniu 
Starszy pisarz


Safrane ph: bd
Rocznik: bd
Pojemność: bd
Wersja wyposażenia: bd
Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 247
Skąd: bd
Wysłany: 2008-12-09, 00:42    

Opaweł kolego masz rację co do umiejętności hamowania ale czasem reakcja człowieka jest za długa i pierwszy odruch (wciśnięcie hamulca) blokuje koła i jeśli dajmy na to jesteśmy już na zakręcie to powodujemy bardzo silne bujnięcie autem co może skończyć się wizytą w rowie. A mając system ABS mamy szansę że wyjedziemy z zakrętu.
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2008-12-09, 09:42    

Tomi w związku z powstawaniem coraz bardziej nieprawdopodobnych teorii na temat ABS-u proponuję wrócić do korzeni i zakończyć naszą dyskusję zdaniem: "ABS powstał aby zapobiegać blokowaniu kół podczas hamowania"

Co do świadomości jazdy bezpiecznej to jeśli ktoś myśli że auto zrobi za niego całą robotę to nie powinien siadać za kierownicę
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Goalkeper 
Nałogowiec
Kamikaze Boski Wiatr


Safrane ph: Była II
Rocznik: Była 09/97
Pojemność: Była 2.2 dT
Wersja wyposażenia: Była RXE
Typ pojazdu: B54G
Typ silnika: G8T740
Pomógł: 19 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 1569
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2008-12-09, 09:46    

Darek napisał/a:
Co do świadomości jazdy bezpiecznej to jeśli ktoś myśli że auto zrobi za niego całą robotę to nie powinien siadać za kierownicę

AMEN, Święte słowa bo obojętnie jaki system w samochodzie to i tak nie jest on w stanie wygrać z prawami fizyki.
_________________
Gość, Ty i Renia i cały świat się zmienia

http://bagaznikidoauta.pl/
 
 
 
Gość
[Usunięty]

Wysłany: 2008-12-09, 09:46    

Swięta prawda aleście pokręcili temat Wesoly Wesoly Wesoly
 
 
Gość
[Usunięty]

Wysłany: 2008-12-09, 09:48    

to nie sa teorie tylko rzeczywistosc - opisalem sytuacje w ktorych abs wydluza droge hamowania Wstyd Jezyk

nie ma co drazyc tematu Mruga
 
 
Darek 
Nałogowiec

Safrane ph: phase II
Rocznik: 1998
Pojemność: 2.5 20v + LPG
Wersja wyposażenia: RXT
Typ pojazdu: B54F
Typ silnika: N7U
Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 808
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2008-12-09, 09:50    

henry71 napisał/a:
Swięta prawda aleście pokręcili temat Wesoly Wesoly Wesoly


Ależ skąd chyba po to jest forum żeby na nim podyskutować
_________________
Panie, daj mi siłę, do zaakceptowania rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę do zmiany rzeczy, których nie mogę zaakceptować,
mądrość, abym dobrze ukrył ciała tych którzy mnie dzisiaj wkurzyli.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna

Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 15