Na początek mała legenda:
4HP20 - skrzynia automatyczna niemieckiego producenta ZF.
W safrane montowana tylko w rocznikach 99-00 oraz z tylko z silnikiem
3.0 V6 24V (L7X).
5HP19 - skrzynia automatyczna również tego samego producenta ZF,
nie wiem w jakich modelach montowana, dla mnie było ważne że panewka pompy
olejowej jest taka sama jak w 4HP20.
==========================
Po przeczytaniu setek stron o skrzyni 4HP20, montowana w różnych samochodach, postanowiłem wyciągnąć i naprawić skrzynię sam.
Coś hałasowało w skrzyni i wzrastało razem z obrotami, poza tym szarpała.
Okazuje się iż najczęstszą usterką z powodu niezmieniania oleju jest umierająca pompa oleju i również konwerter (sprzęgło hydrokinetyczne).
Jak napisałem - z powodu niezmieniania oleju. Moja skrzynia ma 136 tyś i zapewne nikt nie zmieniał oleju, gdyż rozdziewiczałem tą skrzynię rozbierając ją i wymontowując z samochodu.
Konwerter oddałem do regeneracji, wyszło 600zł z wysyłką. Polecam firmę AUTO-MAT SENTYRZ z Krakowa - niesamowicie życzliwi i profesjonalni ludzie.
Z racji tego iż wszyscy mówią że panewki w pompie oleju się nie wymienia, tylko trzeba kupić drugą pompę za 1300zł - postanowiłem wymienić samą panewkę.
Okazuje się iż panewka pasuje od skrzynia 5HP19, wystarczy tylko obrobić gniazdo pompy.
Na zdjęciach które dodam poniżej - widać pompę z nową panewką i dla porównania stara panewka. Koszt panewki i obrobienia gniazda - 110zł
Niestety szczerze mówiąc nabrałem podejrzeń po mierzeniu kół zębatych mikrometrem, okazała się że nie ma żadnej instrukcji mówiącej o dokładnościach spasowania tych kół zębatych. Wg naszej oceny ta pompa już delikatnie olej przepuszczała (między kołami zębatymi - górą) i zamówiłem nową pompę oleju ze zniżka - 1200zł. Minus VAT - wyszło całkiem lekko
Do tego 2 bańki oleju po 5 litrów każda. Na zdjęciach widać że tarczki sprzęgłowe wyglądają jak nowe - nie było sensu ich wymieniać.
Ogólnie ta skrzynia biegów wydaje się bardzo prostą i nieskomplikowaną skrzynią biegów.
Rozebranie i złożenie nie sprawia żadnych problemów.
Muszę jeszcze wykasować błędy i przejrzę wszystkie parametry pracy.
Skrzynia pracuje super, płynnie zmienia biegi i niesamowicie działa z tym silnikiem.
Albo ten silnik jest taki mocny, albo moje biti było już takie słabe, bo do 200km/h wydaje mi się że katapultują się tak samo. I naprawdę ten motor jest mocny.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach